Peutermuziek? 7 redenen!

componeren120“huh? muziekles voor babies en peuters? bestaat dat?” 

 

 

Ik kom ze nog steeds genoeg tegen: mensen die geen idee hebben waar ik mee bezig ben een gedeelte van de week 🙂

Voor deze mensen, maar juist ook voor mensen die wel met hun kind naar muziekles komen, is deze blogpost.
7 redenen om met je peuter naar muziekles te komen!PKFbos

In de muziekles…

… worden alle zintuigen geprikkeld
Er zijn veel dingen om aan te voelen: muziekinstrumenten en knuffels bijvoorbeeld. Ook zijn kinderen echt aan het luisteren in plaats van alleen maar horen.

… zijn er veel motorische uitdagingen
In deze leeftijdsfase is ‘muziek’ automatisch ‘bewegen’. Stampen met je voeten, klappen in je handen, het gaat allemaal vanzelf. Kinderen verkennen de ruimte door bewegingen omhoog/omlaag/opzij te maken. Ook de fijne motoriek komt vaak aanbod bij het bespelen van instrumentjes.

… heerst er een sterk saamhorigheidsgevoel
In mijn les dansen we vaak in een kring of maken we een optocht. Daarnaast is er het saamhorigheidsgevoel met mama of papa. De ouders doen bij mij allemaal actief mee en zitten gezellig met hun peuter op schoot.

… leert het kind zijn/haar gevoelens te uiten
Kinderen oefenen het reguleren van emoties. Zo stampen we bijvoorbeeld eerst als een olifant en sluipen we daarna als een muisje. Omdat kinderen daar automatisch in meegaan voelen ze hoe het is om ervoor te kiezen je ineens anders te voelen/gedragen.

… ontwikkeling kinderen hun taalvaardigheid
Door de liedjes maken de peuters kennis met allerlei nieuwe woorden en thema’s. In taal zit ook veel muziek: rijmen, ritme in een zin. Om die reden doe ik ook vaak opzegversjes met de groep. “olleke bolleke rebu-solleke”: wie verzint het 🙂

… leert het kind vaardigheden die handig zijn op de kleuterschool
Ik merk dat ouders mijn muziekles ook zien als goede opstap naar kleuterklas. Hier wat dingen waar peuters alvast aan wennen:

  • Concentreren en opletten in de kring
  • Dingen onthouden (geheugentraining)
  • Samen spelen
  • Korte opdrachten uitvoeren
  • Contact maken met andere kindjes

… is niks fout!
In de peuter-muziekles is niks gericht op prestatie. Ik ben erg bezig met het creëren van een veilige sfeer waarin elke peuter op zijn/haar eigen tempo meedoet met de activiteiten. Plezier hebben met muziek staat centraal. Als je plezier hebt ben je namelijk aan het spelen, spelen is altijd goed!
Vaak genoeg gebeurt het dat een peuter de hele les ronddoolt door het lokaal. Je zou kunnen zeggen dat hij het ‘niet goed doet’. Toch pikt hij alles op en zingt thuis de liedjes feilloos na. Leuke wezens hè, kinderen 😀

Tot slot:
In deze leeftijdsfase zie ik muziekles absoluut als middel, niet als doel. Een middel om een brede basis te leggen voor de totale persoonlijkheidsvorming van het kind. In mijn ogen hebben alle kinderen in grondbeginsel muzikale aanleg en hebben ze recht op stimuli om dat verder te ontwikkelen.

 

Dit artikel heb ik geschreven na het lezen van een, oud maar erg wijs, boek van Annie van Langelaar: Peuter en Muziek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *