“G G G G G G G G C C D D
… en nog een keer!”
Ik ben aan het muziekmaken met 4 pianospelende kinderen. Het is hun derde gezamenlijke pianoles. En natuurlijk wil iedereen zo snel mogelijk coole dingen meespelen met YouTube. Vandaag is dat het liedje ‘Grace Kelly’ van Mika.
Tijdens de introductie van de les leer ik het melodietje van B op het gehoor aan. We zingen en doen de toonhoogte mee met onze hand.
Na het spelen van het huiswerk geef ik hen uitleg over het bouwen van een ‘groepje’. Omdat het jonge kinderen zijn werk ik nog niet met volledige akkoorden, de eerste twee tonen zijn genoeg. Genoeg om verschil te kunnen horen tussen vrolijke en droevige groepjes. Je staat er versteld van als je merkt dat kinderen dit al zo snel kunnen onderscheiden.
Ik verdeel de groepjes van A over de kinderen. Het melodietje van B kan iedereen snel spelen als ze twee handen mogen gebruiken. Tijdens C (de bridge) klappen en stampen we vrolijk mee.
Als docent is het belangrijk om de structuur goed in je hoofd te hebben, daar kan bijgevoegde PDF bij helpen. Zo kun je de bevelen uitdelen onder het spelen 🙂
Het partituur heeft veel ruimte voor differentiatie: de groepjes kunnen akkoorden worden en opgefleurd worden met een ritme, het melodietje bij B kan met beide handen tegelijk gespeeld worden enz…
Zo kun je ook met gevorderde leerlingen veel plezier beleven met dit liedje!
Top Jen! Ik ga zeker van een paar les-ideetjes van je gebruiken!